Linuz Aggeborn: ”Studierna på Europaskolan var verkligen universitetsförberedande”
Intervju med Linuz Aggeborn,
före detta elev på Europaskolan Strängnäs
Namn: Linuz Aggeborn.
Program och klass på Europaskolan Strängnäs: Europaprogrammet, EU02.
Avgångsår: 2005.
Jobbar med i dag: Postdoc (forskare) vid Uppsala universitet.
Bor: I Uppsala.
På fritiden: Skidåkning, bio, opera och restaurangbesök.
Bästa film: The Square av Ruben Östlund.
Bästa bok: Svårt att välja en. Jag läste nyligen ”Never let me go” av Kazuo Ishiguro och den uppskattade jag mycket.
Motto: ”Slutsatser. Inte åsikter.”
Hej Linuz!
1. När gick du på Europaskolan Strängnäs och vad läste du för program?
– Jag började 2002 och jag läste Europaprogrammet.
2. Varför valde du just Europaskolan Strängnäs?
– Det var en kombination av att jag tyckte Europaskolan Strängnäs erbjöd bra gymnasieutbildning samt att skolan i fråga låg i samma kommun som jag kom ifrån.
3. Vad gjorde du efter gymnasiet?
– Jag studerade först i Frankrike och sedan började jag vid Uppsala universitet 2006. Jag läste både min grundutbildning och min forskarutbildning i Uppsala. I korthet läste jag nationalekonomi, statsvetenskap och statistik. Det resulterade i en kandidatexamen, en masterexamen samt en doktorsexamen. Jag hann även med att vara utbytesstudent i Paris samt gästdoktorand i New York.
4. Vad gör du i dag?
– Jag är för närvarande postdoc, vilket är den första typen av tjänst man i regel har efter disputation. Det innebär att jag forskar cirka 80 % av min tid samt undervisar cirka 20 % av tiden vid Uppsala universitet.
5. Hur minns du din tid på Europaskolan Strängnäs?
– Jag minns den med glädje. Europaskolan Strängnäs var en mycket bra gymnasieskola med många ambitiösa elever.
6. Något särskilt minne som sticker ut?
– Om jag måste välja ett specifikt minne får det nog bli utbytesveckan vi hade med en skola i Frankrike. Det var första gången jag på riktigt tvingades att prata franska under en längre tid. Det betydde mycket för mina senare val att studera i Frankrike i flera omgångar.
7. Vad har tiden på gymnasiet betytt för din framtid?
– Det jag uppskattade med Europaskolan var att studierna verkligen var universitetsförberedande. Det var i stort sett självklart att man skulle studera vidare på universitetet. Det gjorde att jag kom till Uppsala väldigt förberedd vilket såklart var en mycket stor fördel.
8. Vad skulle du vilja ge för råd till nya elever som ska börja på Europaskolan?
– Skaffa er en bred bildning och orientering i antingen samhällsvetenskapliga eller naturvetenskapliga ämnen. Läs inte alltför många nischkurser. Det finns all tid i världen att specialisera sig på universitetet. Fokusera på att lära er skriva riktigt bra svenska och engelska. Matematik är också viktigt – inte bara för naturvetarna utan även för samhällsvetarna. I dag är de samhällsvetenskapliga utbildningarna på universitetet i hög grad präglade av statistik och formella modeller. Kunskaper i andra språk än svenska och engelska är självklart en merit.