Sissela Parnegård: ”Jag har fått en bra grundutbildning med utgångspunkten att man ska öva mer om något är svårt”

Intervju med Sissela Parnegård,
före detta elev på Europaskolan Strängnäs

Namn: Sissela Parnegård.
Program och klass på Europaskolan Strängnäs: Kemigymnasiet (Kemiprogrammet).
Avgångsår: 2001.
Jobbar med i dag: Logistikutveckling på Svensk Kärnbränslehantering AB.
Bor: I Öregrund.
På fritiden: Umgås med familj och vänner, odlar och renoverar.
Bästa film: Har varken ro eller tid att se filmer längre. 🙂
Bästa bok: Deckare eller historiska böcker, som talbok när jag gör något annat.
Motto: Vill man så kan man.


Hej Sissela!

1. När gick du på Europaskolan Strängnäs och vad läste du för program?
– Jag gick Kemiprogrammet, mellan 1999 och 2001.

2. Varför valde du just Europaskolan Strängnäs?
– Min syster gick där och var väldigt nöjd. Dessutom tycker jag om att resa och såg bildningsresorna som ett stort plus.

3. Vad gjorde du efter gymnasiet?
– Jag började med dubbla jobb för att samla ihop pengar till en resa. Resan som jag gjorde tillsammans med en annan Europaskolanelev, Christine Hunter, gick med transsibiriska järnvägen och därefter vidare ner i Sydostasien där vi reste runt i några månader.

Efter sabbatsåret började jag läsa till civilingenjör i logistik. Efter tre års studier kom verkligheten för nära och jag tog ett sabbatsår och jobbade som flygvärdinna i Förenade Arabemiraten. Därefter åkte jag hem och slutförde utbildningen och fick möjligheten att påbörja mitt arbetsliv som trainee på Siemens.

4. Vad gör du i dag?
– Jag jobbar som logistikutvecklare på Svensk Kärnbränslehantering. Vårt arbete ses som ett av Sveriges största miljöskyddsprojekt. Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Det ska göras på ett säkert sätt för både människor och miljö.

Konkret för mig innebär det studier och analyser av befintlig teknik som vi sedan kombinerar ihop med det framtida behov av teknik som verksamheten kommer att efterfråga. Därefter utvecklar vi den tekniken som vi ser behov av. Min del i arbetet är att hela tiden se helhetsbilden i lösningarna och göra beräkningar och simuleringar på olika komplexa scenarion då flera olika saker ska ske på samma yta på en begränsad tid, samtidigt som många olika yttre parametrar påverkar händelsen på olika sätt.

5. Hur minns du din tid på Europaskolan Strängnäs?
– Väldigt rolig, fylld av kamratskap, roliga upptåg och otroligt duktiga lärare. Slutligen den fantastiska rektorn Jan som hälsade oss välkomna med frasen ”Här tillåts inga slabadas-fasoner”, en ribba som han satte högt, som vi till stor del nådde upp till (tror jag J ). Det var ett tydligt ledarskap, dock ej kompromisslöst; kunde vi motivera och argumentera för vår sak var Jan ofta villig att jämka. Jag önskar att fler skolungdomar fick ta del av ledare/lärare som Jan, särskilt i dagsläget då ledarskap i skolmiljö verkar vara en mycket svår fråga.

6. Något särskilt minne som sticker ut?
– Alla härliga minnen från bildningsresorna, att få åka iväg med klasskompisarna och uppleva det som vi så länge studerat var en otrolig upplevelse. Jag minns till exempel när vi hade staty-show i Aten och var Doriska, Joniska och Korintiska statyer.

7. Vad har tiden på gymnasiet betytt för din framtid?
– Mycket, jag har fått vänner för livet och jag har fått en bra grundutbildning med utgångspunkten att man ska öva mer om något är svårt.

8. Vad skulle du vilja ge för råd till nya elever som ska börja på Europaskolan?
– Att man ska vara positiv och göra det bästa av varje dag. Ha roligt och våga lära känna nya människor, du har potentiella bästa vänner runt om dig.