Karolina Zander: ”Jag minns många engagerade lärare”
Intervju med Karolina Zander,
före detta elev på Europaskolan Strängnäs
Namn: Karolina Zander.
Program och klass på Europaskolan Strängnäs: Kemigymnasiet.
Avgångsår: 2000.
Jobbar med i dag: Utredare/projektledare på Strängnäs kommun.
Bor: På Tosterön, Strängnäs.
På fritiden: Småbarnsmamma, träna/instruera, mat och dryck, resor.
Bästa film: Drive.
Bästa bok: Shogun.
Motto: Våga prova nytt! Success is sometimes the outcome of a whole string of failures (Vincent van Gogh).
Hej Karolina!
1. När gick du på Europaskolan Strängnäs och vad läste du för program?
– Jag gick på Europaskolan 1996–2000 (gjorde ett år på High School i Kanada mellan andra och tredje året).
2. Varför valde du just Europaskolan Strängnäs?
– Jag tyckte skolan hade ett ”proffsigt” intryck och utstrålade ett nytänk, i jämförelse med den andra skolan i kommunen.
3. Vad gjorde du efter gymnasiet?
– Jag har jobbat, läst upp betyg på Komvux, rest och pluggat i Nordamerika, tagit magisterexamen i kulturgeografi, rest lite till, den här gången i Europa med fokus på Frankrike, påbörjat min karriär som projektledare, rest, engagerat mig lokalpolitiskt, gift mig, skaffat familj, blivit gruppträningsinstruktör och nu är senaste projektet att bygga ett nytt hus.
4. Vad gör du i dag?
– Just i denna stund är jag föräldraledig till 80 %, med min snart 1-åriga Birk.
5. Hur minns du din tid på Europaskolan Strängnäs?
– Jag minns den som studiemässigt tuff. Det var många olika ämnen att bolla samtidigt, många duktiga, hungriga, konkurrenssugna elever. Jag minns många engagerade lärare. Jag minns också tiden med vännerna jag träffade, några som är mina bästa än i dag.
6. Något särskilt minne som sticker ut?
– ”Loopens” och Fredrik Lundgrens otroliga engagemang, och brinnande intresse för att lära ut. Under gymnasiet var jag inte känd för att vara den mest ”pluggiga” eleven i klassen så jag uppskattade såklart Fredriks oförberedda prov, skarpt!
Studieresorna och förberedelserna inför resorna var också en sak jag verkligen minns och uppskattade.
7. Vad har tiden på gymnasiet betytt för din framtid?
– Tiden på gymnasiet satte press på mig att växa upp, på ett sätt jag inte tror att jag hade gjort på någon annan skola. Jag träffade även en av mina bästa vänner.
8. Vad skulle du vilja ge för råd till nya elever som ska börja på Europaskolan?
– Ha roligt på vägen. Ta hjälp av varandra. Se inte varandra som konkurrenter, tillsammans är ni starkast, och ni kommer ha roligt på vägen. Var inte rädda för att misslyckas, våga satsa stort ibland.