Josefine Uppling: ”Kunskap stod verkligen i centrum på Europaskolan”
Intervju med Josefine Uppling,
före detta elev på Europaskolan Strängnäs
Namn: Josefine Uppling.
Program och klass på Europaskolan Strängnäs: Europaprogrammet, EF98.
Avgångsår: 2001.
Jobbar med i dag: Presschef och Public Affairschef på Swedbank.
Bor: I Stockholm.
På fritiden: Resor, kultur och umgänge med vänner och familj.
Bästa film: Är ingen filmfantast så nämner en pjäs i stället – älskar Shakespeare och Jonas Karlsson gjorde en magisk Rickard III på Dramaten för något år sedan.
Bästa bok: Per Anders Fogelströms serie om Stockholm och Vilhelm Mobergs Utvandrarna rekommenderas till alla som vill förstå Sverige, 1984 av George Orwell är en klassisk dystopi som känns obehagligt aktuell fortfarande och bland moderna författare rekommenderar jag allt av Lena Andersson – särskilt den mindre kända debutromanen Var det bra så?
Motto: Du kan inte förändra någon annan än dig själv.
Hej Josefine!
1. När gick du på Europaskolan Strängnäs och vad läste du för program?
–Jag gick på Europaskolan mellan 1998 och 2001, jag läste Europaprogrammet.
2. Varför valde du just Europaskolan Strängnäs?
– Jag växte upp i en bruksort och var mycket studiemotiverad – när det var dags att välja gymnasium fick jag tack vare det fria skolvalet info om Europaskolan hem i brevlådan. Syokonsulenten på mitt gamla högstadium var bekymrad, släktingar skakade på huvudet – men jag stod på mig. Jag tilltalades såväl av att skolan var liten och mysigt belägen i ett trähus vid vattnet, som att vi skulle få åka på studieresor och att jag skulle behöva flytta hemifrån om jag blev antagen …
3. Vad gjorde du efter gymnasiet?
– Jag tog några sabbatsår mellan gymnasiet och vidare studier. Jag arbetade bland annat i Strängnäs kommun som fritidsledare och lärarvikarie. Det var verkligen roliga år som lärde mig mycket! Jag läste sedan statskunskap och nationalekonomi vid Uppsala universitet.
4. Vad gör du i dag?
– Jag arbetar på Swedbank och är ansvarig för koncernens medierelationer och samhällsengagemang i Sverige och i Baltikum.
5. Hur minns du din tid på Europaskolan Strängnäs?
– Jag minns tiden på Europaskolan som väldigt rolig, den formade mig verkligen. Eftersom skolan var så liten och eftersom vi var flera som flyttat hemifrån, uppstod starka band till vänner och klasskamrater. Men det var också krävande år och jag blev sjuk under en period det andra året, så det blev en rätt intensiv upphämtning för att komma i kapp innan studenten för min del. Det Europaskolan framför allt gav mig var ett kulturellt kapital och en bildning som hjälpt mig många gånger i livet, kunskap stod verkligen i centrum på Europaskolan.
6. Något särskilt minne som sticker ut?
– Bildningsresorna till Athen och Berlin samt allt nattsudd vi hade i mina lägenheter: först på Bondegatan och sedan på Storgatan. Det var också minnesvärt när vi försökte oss på uppror genom att starta skoltidningen Ratatosk – vi kallades upp till rektor Peterson (RIP) för samtal …
7. Vad har tiden på gymnasiet betytt för din framtid?
– Med facit i hand har tiden på Europaskolan betytt väldigt mycket. Den kunskap jag fick med mig hjälpte mig enormt på universitetet. Utbildningen var verkligen studieförberedande i sin riktigaste form, men det förstod jag ju inte när jag var på plats utan långt senare.
8. Vad skulle du vilja ge för råd till nya elever som ska börja på Europaskolan?
– På min tid krävdes det höga betyg för att komma in på skolan – det gjorde att alla vi som kom in var vana att ”vara bäst i klassen”. Plötsligt var vi i ett sammanhang där alla var ”bäst i klassen”. Det skapade en känsla av att äntligen passa in och höra hemma, men orsakade också en hel del prestationsångest. Mitt råd är därför att tidigt försöka inse att framgång och fina resultat, oavsett vad det gäller i livet, inte är ett nollsummespel. Det blir inte sämre för dig för att det blir bättre för någon annan – oftast är det faktiskt tvärt om. Unna andra framgång och var del av andras framgång, var snäll och generös – det kommer att underlätta och berika livet. Och – sträva efter minsta motståndets lag. Gör något du tycker är roligt och har fallenhet för. Lägg inte energi på människor som inte vill dig väl eller på sammanhang där du inte kommer till din rätt.